21 oktober 2013

Dodelijke crash Pilatus PC-6 Turbo

Pilatus OONAC.jpgEen Pilatus PC-6 Turbo Porter met 10 valschermspringers en een piloot aan boord, is zaterdag 19 oktober 2013 rond 15u40 neergestort in Marchovelette (Namen).  Allen aangesloten bij de lokale parachuteclub, evenals de piloot zijn omgekomen. De slachtoffers, 10 mannen en een vrouw waren tussen 21 en 40 jaar oud, en ervaren valschermspringers.

 

Een vleugel (of een deel hiervan) van het vliegtuig zou tijdens de vlucht zijn losgekomen, waarna het vliegtuig zou zijn beginnen spinnen (ronddraaien). Op de grond vond een explosie plaats, gevolgd door een brand. Een stuk van de vleugel werden honderden meters van de plaats van de crash teruggevonden.

 

In de buurt van de Pilatus werden drie geopende parachutes gevonden. Vermoedelijk hebben drie personen vergeefs, nog getracht om zichzelf te redden.

  

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet en premier Elio Di Rupo zijn iets na 18.00 uur aangekomen in Marchovelette. Milquet heeft ook even kort met de families van de slachtoffers gesproken. 

 

Ook koning Filip, bezocht de plaats van de crash en de paraclub, van de omgekomen valschermspringers.

 

Vlaams minister-president Kris Peeters betuigt eveneens zijn medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers van de vliegtuigcrash.

 

Voorlopig gissen naar de oorzaak.

 

Een piloot die de luchthaven van Temploux heel goed kent, verklaart dat er zich een incident heeft voorgedaan met dit vliegtuig voorafgaande aan de rampvlucht. Het toestel zou na een vorige vlucht tijdens de landing met de linkervleugeltip de grond hebben geraakt.

 

Er stond er een strakke crosswind (dwarswind haaks op de landingspiste) wat het landen bemoeilijkt.

 

Normaal moet de piloot voor het opstijgen of na elke landing enkele vitale onderdelen van het vliegtuig nakijken.

 

De Pilatus PC-6 Porter was al sinds 1969 in gebruik.

 

In november 1969 wordt het toestel in gebruik genomen als sproei- en busvliegtuig in het Zwitserse Locarno.  Zwitserse registratie HB-FFP.

 

In 1985 vliegt het toestel voor het Zwitserse Rode Kruis in het Afrikaanse land Angola voor humanitaire opdrachten.

 

In 1989 is het toestel eigendom van het paracentrum van Oud-Turnhout (Belgische registratie OO-FWJ). met als sponsor 'IJsboerke'.

 

In 2000 werd het toestel in het geel herschilderd.

 

De Pilatus maakte in maart 2000 te Moorsele (west-Vlaanderen) kort na het opstijgen een buiklanding, waarbij drie zwaargewonden,en acht lichtgewonden vallen.

 

De Pilatus werd zwaar beschadigd, en hersteld in Zwitserland.

 

Uiteindelijk belandt het na het verkrijgen van een nieuw luchtwaardigheids certificaat,bij de Namur Air Promotion, de paraclub van Temploux. Met als nieuwe Belgische registratie OO-NAC.

 

Dit type vliegtuig geldt als zeer betrouwbaar, en wordt evenals de Short Skyvan, veelal gebruikt voor para-dropping.

 

Het toestel is voor verder onderzoek, overgebracht naar de basis op Bevekom.

 

De exacte geschiedenis van het toestel (alsmede de foto's) kan je hier vinden:

 

http://www.pc-6.com/history/710.htm#

 

Onderaan links op die pagina, zie je een foto, van een landing met croswwind.

19:06 Gepost door Decloedt Daniel - EBOS - Oostende in Actualiteit, Luchtvaart | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.